أسود البيزنس

موقع يهتم بكل ما له علاقة بالبيزنس

ايهما افضل تخصص المحاسبة ام ادارة الاعمال ؟

ايهما افضل تخصص المحاسبة ام ادارة الاعمال  ؟

ايهما افضل تخصص المحاسبة ام ادارة الاعمال  ؟


يسأل الكثير هذا السؤال والإجابه ليست سهلة بالطبع، ولكن اولاً يجب ان نلقى الضوء على التعريف بتخصص إدارة الأعمال وتخصص المحاسبة



اولا: تخصص إدارة الأعمال


مواد قسم إدارة الأعمال 

هذه هى اهم المواد التى تدرس فى كل كليات إدارة الأعمال فى اى جامعة بالعالم 

1- مباديء إدارة الأعمال
2- التسويق 
3- التمويل 
4- الموارد البشرية
5- الإدارة العامة
6- المشتريات والمخازن
7- الإنتاج والعمليات 
8- الإدارة الدولية 
9- إدارة البنوك 
10-السياسات الإدارية

ويضاف اليهم مواد عن الإقتصاد والمحاسبة والإحصاء والمحاسبة وتتغير هذة المواد حسب الحامعة والتخصص بداخلها.

تخصصات إدارة الأعمال - أقسام إدارة الأعمال


توجد العديد من التخصصات داخل كلية - قسم - إدارة الأعمال  ولكن هذة هى أهمها:

1-تخصص إدارة الأعمال
2-تخصص ريادة الأعمال
3-تخصص التسويق
4-تخصص التمويل 

5-تخصص الموارد البشرية
6-تخصص العلاقات العامة
7-تخصص الإدارة العامة
8-تخصص المحاسبة وقد أفردنا مقالة بعنوان تخصص المحاسبة وأقسامه ووظائف تخصص المحاسبة
.
9-تخصص سلاسل الإمداد والتوريد



ملحوظة : قسم إدارة الأعمال حتى عام 2017 فى جامعة القاهرة والكثير من الجامعات الحكومية المصرية الأخرى لا يوجد به  تخصصات داخليه ولكن انت من الممكن ان تعمق معارفك في مجال معين فيه (تسويق التمويل-الموارد البشريه -التسويق وغيرهم)

مجالات العمل بالنسبة لتخصص إدارة الأعمال - وظائف تخصص بكالريوس إدارة الأعمال

1- المصارف و البنوك ومجالات الاموال ، وتحليل الأسواق ، والبورصة ، ومؤسسات الاوراق المالية
2-  مؤسسات الدولة والجهات الحكومية (العمل فى وزارة او جهة حكومية او شركة حكومية كمفتش عمومى أو امناء مخازن ومشتريات أو مندوبى ومديرى مشتريات أو تسويق أو مبيعات أو كمسؤل فى إدارة الموارد البشرية او فى وزارة المالية او العمل فى جهة رقابية او فى جهة مختصة بالتخطيط او مواضع كثيرة اخرى فى الدولة)
3- قسم إدارة الأعمال بيؤهلك للاعمال الاداريه في مجالات السوق كافه، قسم إدارة الأعمال بيؤهلك للعمل فالمناصب الاداريه كإدارات التسويق و التخطيط و المبيعات و المشتريات و المخازن و التمويل و شئون العاملين او كما تسمي موارد بشريه او في الانتاج.
يعتبر قسم اداره الأعمال هو القسم الاوسع مجالاً فى الوظائف نظرا لان ٧٠٪ او اكثر من ادارات الشركات معتمده علي دراسات هذا القسم وتخصصاته التى لاغني عنها فأي مؤسسه سواء  قطاع عام او خاص .
4- أن تصبح رائد أعمال فيساعدك تخصص ريادة الأعمال داخل قسم إدارة الأعمال على ذلك.
5- مجال الأعمال الحرة أى ان تصبح ( رجل أعمال او سيدة أعمال) وان تطبق ما درسته بالفعل على أرض الواقع


ثانيا تخصص المحاسبة 


تخصص المحاسبة 

تخصص المحاسبة هو من أقدم وأعرق التخصصات على مستوى جامعات العالم نظراً لأهميته، فلا تكاد تخلو شركة او منظمة سواء كبيرة او صغيرة من وجود على الأقل محاسب واحد بها.

تخصص المحاسبة هو الاكثر كثافه عدديه من حيث الطلاب فى مصر- ماذا عن دولتك ؟ هل هو الأكثر طلاباً ؟ - فالخريج منه يحصل على بكالريوس محاسبة ويستطيع ان يمتهن مهنة المحاسبة والمراجعة .

بعد التخرج من الممكن ان تختار اى قسم من أقسام وفروع المحاسبة لتكون متخصص به مثل محاسب مالى - محاسب تكاليف - محاسب إدارى - محاسب ضريبى او من الممكن ان تعمل فى مصلحة الضرائب فى بلدك وتكون متخصص فى الضرائب " مأمور ضرائب" او تعمل فى مؤسسة حكومية وتصبح متخصص فى المحاسبة الحكومية والقومية او تصبح مراجع .

مواد قسم محاسبة - 
وصف مواد تخصص المحاسبة

1-محاسبة مالية
2-محاسبة شركات أشخاص
3-محاسبة شركات أموال
4-محاسبة قومية وحكومية
5-محاسبة التكاليف
6-محاسبة  ضريبية
7-المراجعة
8- محاسبة المقاولات


ويضاف اليهم مواد عن الإقتصاد ومبادئ إدارة الأعمال والإحصاء والتمويل وبعض المواد الأخرى من تخصص إدارة الأعمال.

مجالات العمل بالنسبة لتخصص المحاسبة - و
ظائف تخصص بكالريوس المحاسبة 

1- المصارف و البنوك ومجالات الاموال ، وتحليل الأسواق ، والبورصة ، ومؤسسات الاوراق المالية
2- مؤسسات الدولة والجهات الحكومية (محاسب لدى اى جهة او وزارة فى الدولة مثل مصلحة الضرائب وزارة العدل وزارة التعليم مصلحة الجمارك او الجهاز المركزى للمحاسبات .....)
3-المنشأة الصناعية الخاصة والتجارية والخدمية فلا يوجد منشأة إلا ويجب ان يكون بها محاسب بغض النظر عن مدى كبرها او ضغرها
4- ان تعمل فى مكاتب المحاسبة والمراجعة
5- ان تفتح انت مكتب محاسبة بأسمك بعد مده تدريب بين ٣ الي ٥ سنوات هذا فى مصر وللعلم مدة التدريب قد تختلف من دولة لأخرى؟
6- مجال الأعمال الحرة وتطبق ما اكتسبته فى دراسة المحاسبة فى الواقع العملى ، وللعلاقة الوطيدة بين المحاسبة وإدارة الأعمال قدتناولنا فى مقالة منفصلة التعريف بتخصص إدارة الأعمال وأقسامه ووظائف قسم إدارة الأعمال

ايهما افضل تخصص المحاسبة ام ادارة الاعمال  ؟


الان يفترض انه اتضحت معالم كل تخصص ومميزاته ولكن كما نوهت اننا افردنا مقالة منفصلة لكل تخصص لا بد لك من قرأتها لكى تتضح الصورة أكثر وروابط هذة المقالات أشرنا إليها فى المقالة باللون الأزرق . 

والأن اجب صديقى على الأسئلة القادمة فهى ستساعدك على الإختيار ان شاء الله

ما هي اهدافك؟
فكر في المكان الذي تأمل ان تعمل فيه وما نوع المهام التي ستجعلك تشعر بالارتياح. إذا كنت تستمتع وتحب ان تبنى علاقات و ان تعمل مع أنواع مختلفة من الناس، ففى هذة الحالة تخصص إدارة الأعمال قد يكون أفضل لك. إذا كنت تفضل العمل مع الأرقام عن العمل مع الناس، فتخصص المحاسبة قد يكون هو الخيار الأفضل.
وأذكرك صديقى ان لدى من يتخصصون فى  إدارة الأعمال المزيد من نقاط الدخول إلى اى شركة، حيث يمكنهم البدء في العمل في خدمة العملاء أو التسويق أو الموارد البشرية، ولكن تخصص المحاسبة يوفر مجموعة مهارات تجعلك مؤهل أكثر للوظائف الخاصة بقسم المحاسبة، مما قد يعني منافسة أقل على مجموع الوظائف فى الشركة.

أين تكمن مواهبك ؟

على الرغم من أن بعض الناس لديهم مجموعة واسعة من المواهب، قد تشعر أنك أموهوب فى الرياضات أكثر من أى شخص أخر، فيكون تخصص المحاسبة ربما أفضل لك. شخص ليس جيد جدا في الرياضيات ربما يكون أفضل له تخصص إدارة الأعمال،  كن صادقا مع نفسك. 
شخص يتمتع بالمهارات الإدارية مثل فن التواصل واتلحفيز والإقناع والقيادة والبيع والشراء و شخص يحب التجديد والإبداع والإبتكار فربما أفضل له تخصص إدارة الأعمال. 

الرد على بعض النقاط الخلافية


يقول البعض معظم الشركات يكون صاحبها هو المدير فيها لكنه لايستطيع ان يكون محاسبا ، ولذك مجال المحاسبة اوسع واشمل .
والرد على ذلك هذا يحدث  فى الشركات الصغيرة عادة ، ويكون صاحب المشروع  هو نفسه رئيس مجلس الإدارة يكون عدد العمال قليل حوالى 3 عمال مثلاً ، فيلجأ صاحب الشركة الى مكتب محاسبة او يلجأ لتوظيف محاسب للأعمال المالية .
 ولكن عندما يبدأ مشروعه فى الإتساع فلا بد له من مسؤل عن التسويق و مسؤل عن الموظفين و مسؤل عن الإنتاج وكلما اتسع وكبر مشروع صاحب العمل كلما احتاج لخرجين من قسم إدارة الأعمال بعدد أكبر بكثير من أجتاجه للمحاسبين.

يقول البعض كل محاسب مدير وليس كل مدير محاسب.
والرد على ذلك : بالطبع كل محاسب سوف يتدرج فى عمله حتى يصبح مدير مالى و أيضا كل مندوب مشتريات او مبيعات او مسؤل مخازن او.... سوف يتدرج فى عمله حتى يصبح مدير مشتريات او مدير مبيعات او مدير المخازن فى شركته.

نصيحة : لو انت ستختار قسم محاسبة لأنك ترى مجاله واسع او افضل من قسم إدارة أعمال، او انك ستختار انت تدخل كلية الأعمال (كلية التجارة فى مصر)  للتخصص فى قسم إدارة أعمال بسبب سوق العمل الواسع للقسم الذى وقع عليه اختيارك، فأنصحك بشدة بعدم فعل ذلك.
من فضلك تخصص فيما انت تحبه وتشعر انك ستكون انت بارع فيه ، ادخل الكلية التى تشعر بأنك ستتفوق فيها ليس الكلية التى ترى سوق العمل فيها أفضل ، طور مهاراتك وطور من نفسك وكن على يقين بأنك سوف تجد الوظيفة الأفضل فى النهاية إن شاء الله.


تذكر دائماً ان أفضل عمل هو ما تحبه وتكون انت بارع فيه.

انا لن أختار لك أفضل تخصص ، فكل قسم هو الأفضل ، أفضل تخصص انت من ستختاره وستخبرنى به انا والجميع فى التعليقات بالأسفل.

هناك 36 تعليقًا:

  1. لو سمحتم انى عايز اعرف مين فيهم مرتباتو اعلى ومين فيهم يدير اكثر للشركه او مكان العمل

    ردحذف
    الردود
    1. على أقتراض انك قرأت هذة المقالة بعناية وقرأت المقالات المنفصلة التى أشرنا إليها أيضا فى هذة المقالة،، انصحك بالأتى:
      العبرة مش باللى هتاخد منه فلوس اكثر لأن الأرزاق فى علم الغيب ،، العبرة فى اللى هتتفوق فيه واللى بتحبه،، لأنك لو بتحب شغلك هتتفوق ولو تفوقت هتلاقى شركات كثير عايزة تشغلك لأن الشغل للمتميز.
      انا ليا صديق اشتغل فى المبيعات فى شركة عقارات من خريجى قسم إدارة الأعمال بيحقق عمولات ب 30 الى 50 الف جنيه كل شهر مع العلم ان فيه الموظفين زمايله بيحققوا من 3 - 5 الاف عمولات كل شهر.
      وليا صدييق شغال فى شركة محاسب وبيقبض 4000 جنيه وليا صديق شغال فى مكتب محاسبه واتمرمط وابتدى ب1500 جنيه عشان يكسب خبرة وبقى بيقبض حالياً سبع تلاف جنيه وبيطمح انه يزيد ويفتح مكتب خاص ليه.
      معلومة ليك ولكل الأصدقاء على موقع أسود البيزنس قسم إدارة أعمال تقدر تحقق منه فلوس حلوة لو انت متفوق واشتغلت على نفسك وطورت من نفسك ،، ولو معملتش كدة معظم الشغل اللى هتلاقيه بمرتبات متفتحش بيت ومتسعدكش تكون نفسك سريعاً
      ولو انت ركزت فى المقالة اللى انا كتبها والمقالة المنفصلة لكل قسم هتلاقينى كاتب مجالات العمل وتقدر تبحث فى جوجل وهتلاقى لكل وظيفة من اللى انا كاتبها متوسط الأجر فيها.
      انت يا صديقى لازم تعرف انت عايز ايه ،، شايف نفسك فين بعد التخرج ؟؟ هل عايز تشتغل فى بنوك؟؟ عايز تشتغل فى شركات بترول؟؟ عايز تسافر او تهاجر؟؟ عايز شتفتح حاجة خاصة بيك؟؟ عايز تشتغل فى البورصة ؟؟ عايز ايه بالظبط؟؟
      وانت بتحب ايه ،، والله عن تجربة اللى بتحبه هتتفوق فيه وهتكون احسن حد فيه ،، الأرزاق بيد الله.

      حذف
    2. علشان ترتاح من الحيرة مثلا انت تقدر تبحث وتشوف متوسط المحاسب فى البنك بيقبض كام ومتوسط اى كارير من اللى ممكن تشتغله بتخصص المحاسبة او إدارة الأعمال بدايته كام، فهترتاح وهتحس ان الرؤية ابتدت تتضح ،، اما مسألة مين فيهم هيدير أكثر فى مجال العمل هتلاقينى انا ناقستها فى المقالة فى جزئية "ان كل محاسب مدير وليس كل مدير محاسب" و جزئية "ان الشركات مديرها هو رئيسها"

      حذف
    3. بعتذر لكل زوار الموقع لأنى تكلمت باللهجة المصرية فلو اللهجة صعبة ولم يستطيع احد الفهم من الممكن ان اعيد كتابة ما تناولته بالأعلى، وانا لم اكتب باللهجة المصرية إلا لانى مصرى والزائر سألنى بها فكتبت بها وارجوا ان تتفهموا مقصدى وتشاركونا بالتعليقات ... فى إنتظاركم

      حذف
  2. بارك الله فيك اخي الكريم
    وجزاك الله كل خير ان شاء الله
    اخوك جمال الدين
    من الجزائر

    ردحذف
    الردود
    1. بارك الله فيك وفى جميع زوار موقعنا الكرام
      شكراً لمرورك الكريم
      جزانا الله وااياكم كل خير ان شاء الله
      اخوك محمد خطاب من مصر

      حذف
  3. الله يباركلك بجد انت خلتنى اعرف احدد القسم الافضل بالنسبة لى شكرا لك

    ردحذف
    الردود
    1. الشكر لك لمرورك الرائع ولدعوتك لى
      الف شكر.

      حذف
  4. طيب لو انا درجاتى فى مواد المحاسبه أعلى من درجاتى فى مواد الاداره وبحس أن المحاسبه أسهل فى المذاكره من الاداره بس مش لاقيه نفسى فى حياة الأرقام والملفات الل موجوده فى المحاسبه اعمل ايه

    ردحذف
    الردود
    1. السلام عليكم
      اقدم اعتذارى لك لتأخرى فى الرد عليك، بسبب ضغوط عندى. فانا اطلب منك إلتماس العذر لى.
      اول خطأ انت ذكرته فى تعليقكك كلمة "أسهل"
      انا هعتبر انك قرأت هذة المقالة والمقالات المنفصلة المرتبطة بها الخاصة بكل قسم على حده، ستجد الروابط لها باللون الأزرق فى المقالة بالأعلى.
      انا عايز الفت نظرك ونظر كل زوارنا الكرام الى مسألة ان احياناً الدرجات تكون خادعة فمثلاً من الممكن ان يأتى لك امتحان سهل فى مادة محاسبة التكاليف فتظن نفسك انك متفوق فيها وانك يجب ان تتخصص في قسم محاسبة، ومن الممكن ان يأتى امتحان سهل لمادة التسويق فتظن انك يجب ان تتخص فى قسم إدارة الأغمال.
      وانت صديقى تقول انك تشعر ان مواد المحاسبة "اسهل" ، وغيرك قد يشعر بأن مواد الإدارة أسهل، ولكن ما يجب ان تفعله هو ان تجيب على هذا السؤال "ما التخصص الذى تحبه ؟ ما هو الكارير الذى تفضل ان تكون فيه ؟ كيف ترى مستقبلك ؟ "

      شكرا لكى على سؤالك فهو مهم جداً واعذرنى على إطالتى وإسهابى فى الكلام لأنى اريد التوضيح بالشرح الممل لأن ذلك مستقبك.

      سوف اقوم ببعض من الردود وسوف تكون بها بعض المعلومات لك ولزوارنا الكرام فأرجو قرائتها واتمنى التوفيق لك وان يعيننى الله على تسهيل الإختيار لك وان اسدى لك ولزوارنا نصيحة مفيدة صحيحية.

      حذف
    2. لو انت ترى نفسك او اى صديق من زوارنا الكرام فى وسط الأرقام لمدة 25 عام قادمة، لو انت بتحب الأرقام وبتحب المحاسبة والترحيل وإعداد القوائم فتوكل على الله واختار قسم محاسبة. انا ذكرت معظم المسارات التى لو انت تخصصت محاسبة من الممكن ان تعمل بها ستجدها فى الأعلى.
      وشئ اريد ان الفت النظر إليه ان مواد مادة قسم الإدارة خادعة فبعض الأشخاص مثلاً يكرهون فيها الحفظ ولا يشعرون فيها بالمتعة، فانا احب ان الفت نظرهم الى نقطة مهمة.
      فمادة التسويق ومادة المبيعات سوف تجد كلام نظرى كثير جداً ولكن فى الحياة العملية الواقع مختلف، الكلام النظرى مهم جداً جداً ويرسم لك فهم ما هى المبيعات والتسويق مثلاً، ولكن عندما تكون موظف فى شركة وتريد ان تصبح مندوب مبيعات يجب ان يكون عندك مهارات التفاوض والبيع ولغة الجسد ومهارات العرض وإدارة الوقت والعمل الجماعى والتفويض وغيرها الكثير من المهارات.
      ولاننا فى زمن الانترنت لكى تعمل فى التسويق يكون ان تكون ملم ب مهارات التوسيق الإلكترونى وخصوصاً SEO والإعلان على السوشيال ميديا.
      قسم إدارة كما وضحت فى تعليقات سابقة بدون كورسات لن تستطيع إيجاد عمل لإنك سوف تحتاج للكثير والكثير من المهارات وهذة املهارات لن تدرسها فى الجامعه.
      فتوجد مثلاً مهارات إغلاق الصفقات فى المبيعات ستجد عنها كتب فى هذة الجزئية فقط، ما اريد ان اقوله ان قسم إدارة الأعمال متوسع وبه الكثير من التحدى والتعليم المستمر لن تجده فى قسم المحاسبة.
      بالطبع فى المحاسبة انت من الواجب عليك اخذ شهادات مهنية مثل CMA ولكنك لن تكون عليك نفس الضغوط التى سوف تكون على المتخصص فى قسم إدارة الأعمال.
      انا قلت هذا لكى انصحك مثلاً وانت طالب بأن تطلع على كورسات لمحاضرين اجانب باللغة الإنجليزية سوف تجدها متوفرة على الإنترنت لكى تعلم مثلاً مهارات البيع ، وانا من جهتى سوف اكتب مقالات فى الفترة القادمة عن المهارات المطلوبة لكل قسم وسوف تجد مهارات لغة الجسد فى موقعك أسود البيزنس والمكتوب هنا لن تجده فى اى مكان على شبكة الإنترنت بفضل الله.

      حذف
    3. كل ما ذكرت فى الأعلى لكى أصل معك لنقطة معينه وهى الدرجات ليست معيار دائم فلا تقيس على مادة واحدة ولكن قم بالقياس على كل مواد القسم.
      تخصص فى ما تحبه وتشعر انك سوف تتفوق فيه، انظر لسوق العمل والواقع فالجامعه لن تقوم بتدريسك كل المهارات المطلوبة لسوق العمل وخصوصاً لقسم إدارة.
      قسم إدارة به الكثير من التحدى عن قسم محاسبة، فالمحاسبين فى الغالب يكونوا فى Comfort Zone على عكس مثلاً المتخصصين فى إدارة الأعمال فلو انت بائع او مسوق او حتى HR سوف يكون مطلوب منك Target ومطلوب منك ان تكون على مستوى الشركة التى ستكون فيها لكى تفعل الأفضل لشركتك.
      ما أذكره عن قسم الإدارة اتمنى ان يوضح لك الصورة ولا تختار قسم لأنه الأسهل أختاره لانه سوف تتفوق فيه لأنك تشعر بأنك ستكون الأفضل فيه.
      لأنك لو أخترت قسم لأنه الأسهل ولكنك لا تحبه أبشرك بالفشل وسوف تكون شخص عادى ولن تكون متميز فى ما تفعله ولن تترك بصمه وسيكون مثلك مثل غيرك وستكون حياتك معاناه لانك ستطر لفعل الأسهل الذى لا تحبه لمدة 25 عام قادمه.

      حذف
    4. اخر حاجة حابب انى اكررهالك وأكررها لكى زوارنا انك لازم تعرف إن قسم إدارة الواقع العملى بتاعه فيه إختلاف عن الكتب، الكتب هتلاقيها نظرى وكلام كثير والجامعه مش هتعلمك مهارات وده عن تجربتى فى جانعه القاهرة مش هتتعلم مهارات تفاوض او مهارات لغة الجسد او ريادة الأعمال او غيرها من المهارت المفيدة والمهمة.
      لازم تأخد كورسات فيها ومعظم الأماكن فى مصر ممكن تلاقيها سبوبة ومتستفيدش منها، وده ميمنعش ان قسم المحاسبة لازم ولابد ليه من كورسات ومهارات أيضا والأفضل ليهم بالطبع ياخدوا نفس مهارات قسم إدارة لأنهم هيجتاجوها فى المستقبل وهتفرهم عن اى حد متقدم فى اى وظيفة، قسم محاسبة محتاج مهارات زيه زى قسم الإدارة بالظبط بس لو انت مخدتش نفس المهارات واعتمدت على تقوية نفسك فى المحاسبة فقط من الممكن بسهولة ان تجد عمل وتستطيع وانت بداخل العمل ان تقوم بتطوير نفسك وتأخد الشهادات المهنية فى المحاسبة .
      فمثلاً المهارات المطلوبة لكى يتم توظيفك فى قسم محاسبة ستجدها المعرفة بالدورة المحاسبة القدرة على إعداد القوائم المالية ومهارات المحاسبة الضريبية والتكاليف والفهم للمعايير المحاسبية وهكذا..
      ستجد مهارات قسم المحاسبة فى الغالب خاصة بالمحاسبة ومن السهل تقوية نفسك فيها والكورسات لها متوفرة فى كل مكان وكتب الجامعه فيها جيدة جداً، ولو انت من محبين الأرقام ستجد الأمر ممتع ومسلى.
      فالضغط عليك قليل فى قسم المحاسبة عن الإدارة ، فكما هو واضح مهارات قسم الإدارة أصعب وليست صهلة ومن الصعب تعلمها فى الجامعة. اتمنى ان اكون اوضحت لمحة عن الواقع العملى للأقسام.

      حذف
    5. الخلاصة مفيش قسم أسهل من قسم غير فى حالة واحدة انك تكون بتحب القسم اللى هتتخصص فيه فبالتالى هيكون سهل.
      تخصص فى القسم اللى بتحبه مش القسم الأسهل واللى شغله متوفر، الشغل للمتميز والأرزاق بيد الله فأشتغل على نفسك وكن متفوق واتعب وعافر وتذكر دائما انت وزوارنا الكرام ان الله سبحانه وتعالى قال:
      "إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا" سورة الكهف 30
      انظر للواقع العملى وتصور نفسك خلال 25 عام قادماً ماذا تتمنى ان تعمل؟ ، انا حاولت ان الفت نظر كل من يريد ان يتخصص فى إدارة ألأعمال والمحاسبة بالمهارات المطلوبة لكل قسم . وان الفت نظرهم ان لا يوجد سهل وصعب المسألة انت ماذا تفضل وتحب.
      وانصح كما وضحت بالإطلاع لعى كورسات على شبكة الإنترنت لمحاضرين اجانب وسوف أذكر مثلا كورس Negotiation Skills by Chris Croft على موقع lynda . عند الإطلاع على هذا الكورس سوف تتعرف على مهارات التفاوض وتفهم ما كنت اخبرك عنه بانك لم تدرس مهارات يجب ان تكون متوفرة عندك فى الجامعه.
      سوف تجد الكورس كما وضحنا على موقع ليندا وانا لا انصح بان تقوم بتحميله مسروق من بعض المواقع على شبكة الإنترنت حفاظاً على حقوق الملكية.
      وان شاء الله فى القادم سوف نتناول كل المهارات الازمة لأى قسم على موقعك أسود البيزنس.
      واتمنى ان اكون جاوبت على سؤالك وخصوصاً فى جزئية الأسهل وجزئية انك مش لاقى نفسك فى قسم المحاسبة، واعذرنى على التكرار او الإطالة فالغرض هو الفهم والشرح فقط لك ولزوارنا

      حذف
  5. لو سمحت كنت عايز اعرف ايه الاحسن اتخصص اداره واخد دبلومه او كورسات محاسبه ولا اتخصص محاسبه واخد كورسات اداره

    ردحذف
    الردود
    1. السلام عليكم
      انا هعتبر انك قرأت هذة المقالة والمقالات المنفصلة المرتبطة بها الخاصة بكل قسم على حده، ستجد الروابط لها باللون الأزرق فى المقالة بالأعلى.
      .......
      انا حاسس انك بسؤالك ممكن تكون بتدور على الافضل من ناحية الشغل فلازم اقولك لو بتدور على مجال البنوك ممكن قسم إدارة او محاسبة يشتغل فيها عادى وللعلم خدمة العملاء فى البنوك والتيلر اساسهم المفروض بيبقى قسم إدارة بس فى مصر بياخدوا محاسبة عادى.
      .....
      لو عايز تشتغل فى شركات كبيرة هتلاقى متوفرلك شغل محاسبة لو تخصص محاسبة او تسويق ومبيعات وموارد بشرية او مشتريات ومبيعات لو انت قسم إدارة.
      الشغل متوفر للقسمين بس لمعلومك قسم إدارة لازم تشتغل على نفسك فيه وتاخد كورسات وتظبط نفسك كما وضحت فى تعليق سابق انصج بالنظر فى الأعلى بالتعليقات السابقة.
      اما قسم محاسبة لو معاك اساسيات المحاسبة المالية وفاهمها هتروح اى شركة او مكتب محاسبة وهتقدر تشتغل عادى.المحاسبة ما هى الا اساسيات لو فهمتها وفهمت قيودها خلاص بقت سهلة عليك فى حالة إنك بتحب المحاسبة والقيود والترحيل وإعداد القوائم المالية والأرقام.
      ومن الأفضل لكى تكون منافس قوى فى سوق العمل انصح بزيادة مهاراتك ومعلوماتك المحاسبية وان تكون لديك بعض المهارات كما وضحنا فى تعليق سابق بالأعلى. اعذرنى انا لا اريد تكرير الكلام.
      ......
      انا من الشرح اللى فوق ده عايز اوصلك معلومة ان الشغل متوفر للقسمين بس المهم انت بتحب ايه
      ..........
      اللى بتحبه هتتفوق فيه وهتتميز فيه
      ..........
      كورسات قسم المحاسبة للخرجين الجدد غالباً ما تكون الا مراجعة على ما سبق دراسته فى الجامعه مع تطبيق عملى على الدورة المحاسبية وميزانيات فعلية لشركات موجودة وتطبيق عملى للمحاسبة الضريبة والتكاليف لشركات موجودة على ارض الواقع.وقسم المحاسبة لا بد لن يكون لديك مستوى جيد جدا فى اللغة الإنجليزية.
      قسم إدارة لا بد له من كورسات ومستوى جيد جدا فى الانجليزى، لو انت عايز تشتغل فى التسويق تبتتدى تاخد كورسات تسويق وهكذا... وبالإضافة الى المهارات السابق ذكرها بالأعلى فى التعليقات السابقه.
      الشغل ارزاق وانا مقدرش اقولك تدخل قسم ايه انا وضحتلك الأقسام فى المقالات ومجال شغلها وخش اللى تحبه والشغل متوفر للمتفوق والمجتهد.

      حذف
  6. دلوقت انا قرات اللى فوق ومازلت تايه بس انا دلوقت ف بدايه سنه 4 واتخصصت محاسبه بس دا مش ارادتى لانى انا لحد حالا مش عارف ادخل ايه انا ال5 ع الدفعه وال4 الاعلى منى دخلوا محاسبه وانا لو دخلت اداره ممكن اتاخد معيد طيب الاتنين شغلهمةف بنك واحد طاه بقيت الشغل محتار بردك ودرجاتى ف ال2 عاليه ع مدار ال3 سنين وعاوز اخد cma ف انا بجد محتار ياريت الرد لو سمحت

    ردحذف
    الردود
    1. أولاً: انا اسف على التأخير فى الرد
      ثانياً: بسم الله ما شاء الله الله أكبر ،، ربنا يديم عليك النجاح والتفوق ومن نجلح لنجاح ان شاء الله.
      بوص طالما انت قريت المقالة دى والمقالات المرطبتة بيها والتعليقات اللى قبل كدة ولسه محتر هقولك على حاجة عشان ابسط عليك الامر واحطك قدام نفسك...
      انت شايف نفسك فين فى مستقبلك ؟؟
      شايف نفسك بتتعامل مع ارقام لمدة 25 سنة قادمة لو اشتغلت فى شركة بترول او شركة سياحة او مصنع مثلا كمحاسب هتبقى بعد 25 سنة مدير مالى. يعنى حياتك كلها مع الأرقام والقيود والميزانيات.ممكن تشتغل فى مكتبمحاسبة زى فى مصر مثلا حازم حسن او اى مكتب كبير وهتتعب فى البداية لمدة سنتين هتاخد خبرة وبعد كدة وضعك المادى هيتحسن وممكن بعد 15 -20 تفتح مكتب محاسبة خاص بيك. انا قولت 15-20 سنة عشان يكون معاك خبرة وفلوس وعلاقات كثير.
      لو اتخصصت إدارة انت هتبقى مثلاً شغال فى السيلز ومهمتك انك تقنع ناس بالمنتج بتاع شركتكوتروح لغاية عندهم وتجاوب على كل إعتراضتهم او تشتغل فى التسويق وتعمل خطة تسويقية للشركة اللى هتشتغل فيها وتدرس السوق والمنافسين وابحاث السوق وسياسات التسعير والمنتج والجودة وما شابه او موارد بشرية وتتعامل مع الموظفين وتحاول تدربهم وتحسن منهم ووظع لوائح الشركة ونظام المكافئة والعقاب وتعين لشركتك الموظفين اللى يقدروا يلبوا احتياجتها .... او تشتغل فى المشتريات او خدمة العملاء والسكرتارية
      إدارة زى مت واضحت قبل كدة عايزة تشتغل على نفسك وعايزة انك تاخد كورسات وطبعا مفيش احسن من الكورسات الأونلاين محتوى اجنبى ،، إدارة عايزة واحد بيكافح وبيحب التحدى كل يوم فيها فى جديد.. المحاسبة روتينية ... هتشتغل محاسب يعنى بكرة زى امبارح ... كل يوم هتصحى تروح تعمل قيود وترجع تعمل قيود ... إدارة كل يوم فى جديد بس انت مش هتبقى فى المنظقة الامنة زى محاسبة .
      انت لو بتفكر تفتح مشروع لنفسك شركة عندك فكرة مشروع وعايز تنفذه إدارة أفضل.
      مع إن انا كنت فى جامعة القاهرة ومدرستش حاجة عن ريادة الأعمال والشركات النائشة ، فعلشان كدة إدارة تعليم الجامعة اساس وانت تبنى عليه وتطور نففسك.
      تهيألى وضحلك ان إدارة ومحاسبة مجال شغلهم واسع بس مجال شغل إدارة اوسع .. فى مصر ممكن تلاقى خريج محاسبة بيشتغل سيلز او خدمة عملاء او مشتريات علشان اساسا فى نقس فى خريجى إدارة المؤهلين.
      غالباً اللى بيدخل إدارة فى مصر بيبقى كاره محاسبة او مش حابب يشتغل محاسب فى السعودية والامارات ودول الخيج بيقى الوضع مختلف الإقبال كبير على إدارة الأعمال.
      انا تهيألى وضحتلك اهم نقطة اللى هى مميزات وعيوب كل قسم وممكن تتشغل منه أيه.. الأرزاق بيد الله وانت بتحب أيه..اللى بتحبه هتشتغل بيه ... وانت حابب تشتغل أيه بعد التخرج ؟؟ شايف نفسك فين؟؟ مستقبلك قدامك ربنا يوفقك فيه متشتغلش حاجة بتكرها علشان شغلها اكثر او حد قالك اشتغلها ..
      اشتغل اللى قالبك رايحله اللى شايف نفسك فيه وربنا يوفقك

      حذف
    2. انا كلمتك باللهجة المصرى العامية على إعتبار انك مصرى وارجو من كل الزوار من كل الدول العربية يعذرونى على إستخدام العامية المصرية أسف...
      واسف ليك لأنى اتاخرت فى الرد عليك أعذرنى.
      هتلاقى بعض الأاخطاء الإملائية لأنى كتبت بسرعة ومرجعتش على اللى كتبته علشان فى تعليقات كثيرهرد عليها فى الموقع ... هتقدر تفهم من سياق الجمليه يعنى فى مثلاً كلمة "نقس" المفروض تكون "نقص"
      أى سؤال عندك أسال أنش ءا الله هرد بسرعة بالتوفيق ليك ولكل زوارنا

      حذف
    3. فى شوية كورسات انا هبقى هكتب عليها مقالات قريب المفروض تأخدها علشان تطور من نفسك،، لو حابب تاخدها ابتعلى على صفحة الفيس الخاصة بالموقع
      الكورسات مجانية 100 % .. انا مش هينفع احطها هنا حاليا غير لما اكتب عنها مقالات
      ....
      اى صديق من اصدقاء الموقع يبعتلى على صفحة الفيس وانا هبعتهاله على طول بالتوفيق ..
      الكورسات مجانية

      حذف
  7. انا قريباً شوف أكتب مقالات فى الموقع عن الكورسات التى يجب على خريج إدارة ان يأخذها ولكن لو أردت الأن هذة الكورسات سوف أرسلها لك.
    هذة الكورسات مجانية .... فى بعض المواقع الأجنبية
    راسلنى على صفحة الموقع على الفيس لأقوم بإرسالها لك.
    شكرا لك زوارنا فى خدمتكم دائماً

    ردحذف
  8. مقال ممتاز و غير فكرتي عن قسم ادارة الاعمال و قطع الشك باليقين و ان شاء الله هتخصص ادارة اعمال
    ولاكن عاوز الف انتباه حضرتك ان كلية التجارة جامعة القاهرة عملت لائحة جديدة و عصرية من اول دفعتنا (2018) و اصبح التخصص من سنة تالتة و تم تفتيت التخصصات للتلائم مع سوق العمل للتوضيح في سنة تالتة الطالب بيتخصص محاسبة او ادارة و في سنة رابعة طالب محاسبة بيتخصص ( محاسبة مالية او محاسبة تكاليف او محاسبة وتمويل او مراجعة) و طالب ادارة بيتخصص في سنة رابعة ( موارد بشرية او تسويق او تمويل او ريادة اعمال او ادارة مؤسسات خدمية)

    ردحذف
    الردود
    1. اهلاً بحضرتك، انا عارف الكلام ده وعلشان كدة ذكرت فى المقالة ان لحد 2017 لا يوجد تخصصات داخلية لقسم إدارة او محاسبة فى جامعة القاهرة، انا لم أذكر التغيير الذى يحدث فى كلية التجارة جامعة القاهرة لأن لم يتم تدريس المواد بعد ولا يوجد اى خريجين من التخصصات الداخلية الجديدة.
      عندما يكون يتم تدريس المواد فى الأقسام الجديدة سوف أقوم بتحديث المقالة.

      حذف
  9. ممكن اعرف الكلية الخاصة تفرق في مجال العمل دا عن الحكومي ولا ايه؟

    ردحذف
    الردود
    1. اولاً المسألة ليها جانبان:-
      الجانب الأول هو:- الكلية الخاصة وسمعتها، فمثلاً الجامعة الأمريكية فى مصر أفضل 100 مرة كسمعة من الكليات الحكومية فى مصر، وتوجد أيضاً معاهد وكليات خاصة مشهور عنها ان طلابها بينجحوا بالغش وان طلابها ليسوا على المستوى المطلوب.
      الجانب الثانى هو انت: هل انت متفوق، هل تنوى الدراسة فعلاً وتنمية مهاراتك، هل ستأخذ دورات تدريبية لتحسين قدراتك فى اللغة الإنجليزية وفى مجال تخصصك؟
      نصيحة اخرى:- لو انت مثلاً تريد العمل فى بنك بعد التخرج، يجب عليك ان تتأكد من ان نظام التوظيف فى البنوك فى بلدك يسمح لخريجين الكليات الخاصة بالعمل فى الهيئات والمؤسسات الحكومية كالبنوك الحكومية ويجب ان تتأكد من ان البنوك الخاصة تسمح بخريجين الكليات الخاصة بالعمل بها.
      ولو عندك سؤال اخر تفضل واسأل، انا فى خدمتك انت وزوار موقعنا دائماً.

      حذف
  10. وممكن اعرف هي متفرقش عن تجارة زي ناس كتير ما بتقول وان إدارة أعمال دا تخصص داخل الكلية ولا دي حاجه ودي حاجه ؟

    ردحذف
    الردود
    1. صديقى كلية التجارة تسلوى كلية الأعمال.
      بالمعنى البسيط انت بداخل كلية التجارة بمصر تستطيع ان تتخصص فى قسم إدارة الأعمال او قسم المحاسبة.
      وانت بداخل كلية الأعمال فى جامعة خاصة تستطيع ان تتخصص فى قسم إدارة الأعمال وقسم المحاسبة.
      الكليات الحكومية حتى الان فى مصر لا يوجد بها تخصصات داخلية لأقسام إدارة الأعمال والمحاسبة، الكليات الخاصلة لديها تخصصات داخلية لقسم إدارة الأعمال وقسم المحاسبة، جامعة القاهرة سوف تطبق التخصصات الداخلية على طلية الفرقة الثالثة من بداية عام 2020.

      حذف
  11. شكرا لك علي هذا الموضوع الرائع فعلا قدمت شرح مبسط للطلاب المقبلين علي دخول الجامعات و هم محتارون في تحديد مجالاتهم

    ردحذف
    الردود
    1. شكراً لك على مرورك الكرم، فى خدمتكم دائماً.

      حذف
  12. الله يباركلك بجد انت خلتنى اعرف احدد القسم الافضل بالنسبة لى شكرا لك

    ردحذف
    الردود
    1. بارك الله فينا جميعاً وفى كل أحبابنا ، امين امين.
      شكرا لدعائك ولتعليقك، وبالتوفيق فى الحياة العملية.

      حذف
  13. طب معلش دلوقتي انا حابب التسويق والمحاسبة في نفس الوقت وشايف اني هقدر اشتغل في الاتنين لاني حاببهم فهل علي سبيل المثال انا لو اتخصصت محاسبة اقدر اشتغل في التسويق برده بكورساتي ؟

    ردحذف
  14. ممكن تقول اهم الكورسات اللي لازم اخدها لو دخلت ادارة
    وممكن ادخل ادارة مثلا واخد كورسات محاسبة

    ردحذف
  15. انا اواجه صعوبة شديدة في الحفظ ... هل من الممكن تخصص قسم بيزبس و اجتياز هذه المشكلة ك دراسيا ؟؟؟

    ردحذف
  16. اداره الاعمال أفضل 👍

    ردحذف

اعلان اول الموضوع

اعلان وسط الموضوع

إعلان اخر الموضوع